Weert en omgeving

Introductie Natuur in Weert en omgeving.
Op onderstaande tabel zie je een overzicht van de door mij bezochte natuurgebieden. Deze kun je aanklikken.
Woorden in de berichten die rood gekleurd zijn, verwijzen naar een onderwerp. Als je daar op klikt kom je in dat bericht terecht. Door links bovenaan het scherm op het pijltje te klikken, ga je weer terug naar het vorige bericht.

"De huidige gemeente Weert en omgeving was in oude tijden voor ¾ omringd door woeste gronden, plassen en moerasgebieden. Het "eiland van Weert" kon toen ook alleen maar bereikt worden via hoger gelegen zandruggen (een overblijfsel uit de ijstijd), die in de moerassige gebieden lagen." (Bron: Stan Smeets, in "Andermaal Altweert").
Volledige tekst >>

Select language

Volgers


zaterdag 24 oktober 2015

Herfst 2015.......Paddenstoelentijd deel 2: Van alles wat

Nu ik weer overal blogs over paddenstoelen zie verschijnen, moet ik regelmatig denken aan wat een leraar ooit tegen mij zei: "Als je er achter komt dat je nog veel niet weet, ben je op de goede weg....".
Hiermee wilde hij zeggen dat pas als je je in de materie verdiept, je merkt dat er nog veel te leren valt.
Dat geldt niet alleen voor geschiedenis, maar ook voor bijvoorbeeld mossen en zeker ook voor paddenstoelen.
Gaandeweg merk ik dat paddenstoelen op naam brengen gewoon een heel moeilijk onderwerp is.....

Oesterzwam, of. oorzwammetje?
Het verbaast me dat er zoveel mensen zijn, die schijnbaar met groot gemak een paddenstoel een naam kunnen geven, want hoe meer paddenstoelen ik vind, des te meer ik ga twijfelen over sommige soortnamen. En dan heb ik het uiteraard niet over een vliegenzwam, eekhoorntjesbrood of parasolzwam. Bijvoorbeeld van deze paddenstoel vermoed ik dat het een oesterzwam is. Mogelijk de bleke oesterzwam. Maar is dat ook zo? Of is het misschien het oorzwammetje? Wie het weet mag het zeggen.

Parasietbeurszwammen op nevelzwammen  (met dank aan Arno)
Paddenstoelen zijn vaak duidelijk gevormd, hebben opvallende kleuren of kleurpatronen en ook hun groeiplaats (aan hout, tussen mos, in loofbos of juist naaldbos, enz.) wekt vaak de indruk herkenbaar genoeg te zijn om te kunnen gebruiken bij het vinden van de naam van een soort. Niets is minder waar! Paddenstoelen zijn zo veelvormig en hun kleuren kunnen zo uiteenlopend zijn, dat er tussen alle soorten overlap bestaat, zo erg zelfs, dat een bekende en zeer ervaren amateurmycoloog eens zei dat er "eigenlijk maar één soort paddenstoel bestaat, maar dan in een ontelbaar aantal varianten". Schijn bedriegt dus en de meeste mensen ervaren dan ook een toenemende onzekerheid, naarmate zij meer soorten paddenstoelen hebben gezien.........
Uit: alles over paddenstoelen

Honingzwam? Bundelzwam?
Als ik bovenstaande lees, merk ik dat ik niet de enige ben, die dit zo ervaart en dat het dan ook niet zo vreemd is, dat ik regelmatig soorten tegen kom, waar ik ondanks internet en andere naslagwerken de naam niet van achterhalen. Uiteraard wil ik dat graag te weten komen. Vandaar dat ik in deze blog een aantal soorten plaats, waarvan ik de naam graag zou willen weten. Als je deze blog leest, aarzel dan niet om mij hierbij te hulp te schieten. Daar zou ik je erg dankbaar voor zijn.......Hieronder volgen er nog een aantal.

Een russula, maar welke? Misschien de braakrussula?

Onbekende soort

Onbekende soort

Krulzoom?

Bundelzwam?

Stobbenzwammetje?

Gele waslakzwam?

Mycena? En welke soort?

Onbekende soort

Is dit misschien de Rode Zwavelkop? Of toch niet........


Is dit misschien een hertenzwam?

Kleverig koraalzwammetje en meniezwammetje. En.... de koningsmantel?????

6 opmerkingen:

  1. Hoi Geer.

    Prachtige serie heb je van de Paddenstoelen/Zwammen.
    Ik geniet van de schoonheid en weet totaal niets van namen.
    Vind het enorm knap dat andere veel weten ervan.
    Jij weet veel van de natuur en lees altijd met veel plezier alles wat erbij geschreven is.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Gerard, je bent niet de enige die met dit soort vragen worstelt. Ondanks vele websites over schimmels, zwammen en paddenstoelen die er te raadplegen zijn kom ik er ook niet altijd uit. Het determineren van een paddenstoel is inderdaad erg moeilijk. Ik ben eens op stap geweest met een echte kenner en om een paddenstoel te benoemen plukte hij steevast een exemplaar om dan ook met loep deze te onderzoeken om ze ook nog eens doormidden te snijden. De platen, buisjes en andere onderdelen moeten ook worden bekeken. Velen nemen ook een spiegeltje mee om de onderkant van de paddenstoel te bekijken om zo de juiste soort te kunnen duiden.
    Aan mij heb je dus niet veel om achter de benaming te komen. Ik ben een leek in dit opzicht. Waar je wel hulp kunt vragen is bij http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=11 daar zitten veel mensen met kennis.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel dames voor de reacties. Ik hoop echter dat er meer reacties komen (tegen beter in waarschijnlijk)...... Mogelijk dat daar wat namen naar buiten komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow,... wat een heerlijk blog met al deze paddestoelen.
    Heel veel soorten en ook een mooie varia in de de stoelen,.
    Ik heb vele sites en linken van determinatie maar de tijd ontbreekt me nu even om dat op te zoeken.
    mooi zijn ze in eider geval en vooral die bundelzwam van foto 8 is geweldig.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Gerard,
    Ik zou het advies van Roos toch ter harte nemen, nu is de kans op reacties erg klein.
    Ik pik er even de leukste uit van dit rijtje, nr. 2.
    Daar staan oude rotte vruchtlichamen van Nevelzwammen op waar 2 verse mooie Parasietbeurszwammen op groeien.
    Leuke soort. Mag ik weten waar je deze gevonden hebt?
    Groet, Arno

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie Arno. Bedankt dat je een paar soorten op naam weet te brengen. Deze heb ik gevonden in Domeinbos Lozerheide (bij Lozen dus en niet de Loozerheide). Ik zal eens kijken of ik op waarneming.nl iets kan bereiken. heb ik nog niet gedaan. ik ga momenteel regelmatig met een paddenstoelenwerkgroep van Natuurpunt.be mee. Kenners dus, waar ik veel van op steek.
      Hoe ben je trouwens op mijn site terecht gekomen als ik zo vrij mag zijn?

      gr. Gerard

      Verwijderen

Blogarchief